Allmänt |  Data & IT |  Ekonomi |  Film & TV |  Filosofi |  Fotobloggar |  Företagsbloggar |  Humor |  Kultur |  Litteratur |  Mat |  Mode |  Musik |  Nöjen |  Personligt |  Politik |  Resor |  Samlevnad |  Sport |  Vetenskap | 

Styrkelabbet

Styrka i fokus

www.styrkelabbet.se

Hemmagym under konstruktion!

Om du följer mig på instagram så har du de senaste veckorna kanske noterat att det pågår lite byggarbete hemma hos mig i Stångby. Jag håller nämligen på att bygga om vår tidigare carport (dvs ett tak på stolpar) till ett garage – eller rättare sagt hemmagym. Notera att jag inte kan gå helt överstyr: min

Magert rött kött ökar inte risken för hjärt- och kärlproblem?

Rött kött har länge varit en stapelvara hos kroppsbyggare och styrkeatleter som vill bygga muskler. ”Kött bygger kött” brukar man höra, och tidigare studier har visat att proteinet från rött kött tas upp snabbt och effektivt och stimulerar proteinsyntesen ordentligt. Samtidigt har rött kött minst lika länge haft ett dåligt rykte i hälsosammanhang. Risken för

Farmers Walk – den bästa övningen du inte gör!

Vill du bygga en bål av stål men känner att det måste finnas bättre sätt att göra det på än att stå i plankan och samla damm? Vill du bygga upp din inre muskelkorsett och bli starkare i basövningar som marklyft och knäböj via en starkare, stabilare och mer tålig bål och ryggrad? Med en

Avsnitt 132: Hur mycket tillför isoleringsövningar egentligen?

Räcker det att bara träna flerledsövningar/baslyft för maximal muskeltillväxt och styrka, eller borde du krydda dina pass med isoleringsövningar också? Det är dagens inte särskilt svartvita ämne, och de rekommendationer vi ger hänger mycket på var du befinner dig i träningskarriären. Frågan blir inte mindre komplex av att svaret skiljer sig åt beroende på vilken

Styrketräning minskar risken för cancer och förtida död

Om styrketräning kunde tillverkas och säljas i pillerform skulle det vara den mest effektiva medicinen i världen, och samtidigt den med minst biverkningar. Att konditionsträning är kopplat till bättre hälsa, lägre sjukdomsfrekvens och lägre mortalitet, det vill säga antalet dödsfall i en befolkning per år, är väl dokumenterat. Styrketräning har dock alltid fått mindre uppmärksamhet

Avsnitt 131: Styrketräning för barn – säkert, nyttigt och roligt!

Det påstås ofta att barn stannar i växten av styrketräning, att skaderiskerna är skyhöga eller att det helt enkelt är bortkastat eftersom barn ändå inte kan träna sig starkare innan de nått puberteten. Myter, trams och dumheter! Styrketräning är inte farligare för barn än andra sätt att röra på sig. Tvärtom hjälper styrketräning barn att

10-åringar som tränar bänkpress ökar styrkan med 35 % – men inte muskelmassan?

Styrketräning för barn är ett artikelämne som efterfrågats en hel del under de senaste åren. Det har inte blivit mindre aktuellt av att jag själv har två barn – 3 och 1 år gamla – där i alla fall den äldre dottern ibland är med mig och ”styrketränar”. Så i dag tänker jag börja nysta lite

Samma träningsvolym fördelad på 1 eller 2 pass per vecka – gör frekvensen någon skillnad?

Det finns ett pussel som vi har byggt på i många årtionden men som aldrig verkar bli färdigt. Det färdiga pusslet visar en bild av hur vi bäst lägger upp vår träning för att öka i styrka och muskelmassa, och pusselbitarna vi har att arbeta med heter träningsvolym, träningsfrekvens och återhämtning. Många studier där man

Hur stor skillnad gör proteinpulver?

Jag fick in en fråga på instagram som löd: ”Jag styrketränar 3–4 gånger/vecka, och dricker oftast en proteinshake efter träningen. Men hur stor skillnad gör egentligen proteinpulver jämfört med att bara äta vanlig mat när jag kommer hem från gymmet?” Det döljer sig faktiskt ett par underfrågor i den här frågan, och de är: Är det

Bokrecension: Styrketräning – för idrott, motion och rehabilitering

I samarbete med SISU Idrottsböcker. Någon gång för över ett år sedan fick jag rådet att läsa 20 sidor ur böcker varje dag. Även om du liksom jag läser långsamt så går det förhållandevis snabbt att göra, men det blir ändå en förbluffande hög medeltakt. Nu har jag hållit den vanan i 453 dagar, och

Nyckelord för Styrkelabbet

träning |  hälsa | 

Bloggar liknande Styrkelabbet


Tillbaka till kategorin Sport

Om commo

Commo är ett register med svenska bloggar sorterade på ett antal kategorier. Det finns många bra bloggar, men de kan svåra att hitta på egen hand. Du kanske söker mer inspiration till din egen blogg eller letar efter en ny favoritblogg. Du kan bläddra dig fram genom kategorierna till vänster, leta via nyckelord eller låta slumpen avgöra genom att klicka på slumpa nu ovan.